Signata 1-6 désormais en ligne

Le comité de direction de la revue Signata Annales des sémiotiques/ Annals of Semiotics a le plaisir de vous annoncer que la revue débute une nouvelle vie sur la plateforme Revues.org, grâce à une fructueuse collaboration entre les Presses universitaires de Liège et OpenEdition.
Les numéros 1-6 sont publiés en libre accès à cette adresse : http://signata.revues.org. Les numéros suivants seront disponibles avec une barrière mobile d’un an.
Bonne lecture.

Avec nos meilleures salutations,
Signata

1 (2010) / Cartographie de la sémiotique actuelle / Mapping Current Semiotic http://signata.revues.org/272
2 (2011) / La sémiotique, entre autres / Semiotics, among others
http://signata.revues.org/516
3 (2012) / L’institution de la sémiotique : recherche, enseignement, professions / The institution of Semiotics: Research, Teaching, Professions
http://signata.revues.org/772
4 (2013) / Que peut le métalangage ? / What can metalanguage do?
http://signata.revues.org/539
5 (2014) / Littérature et sémiotique : histoire et épistémologie / Literature and Semiotics: History and Epistemology
http://signata.revues.org/428
6 (2015) / Sémiotique de la musique / Music and meaning
http://signata.revues.org/1040

Parution: “L’image peut-elle nier ?”, Badir & Dondero (dirs.), Presses universitaires de Liège, coll. « Clinamen », 2016. Postface de J.M. Klinkenberg

L’image peut-elle nier ? La question est en apparence toute simple et attendrait une réponse catégorique, oui ou non. Si pourtant, dans le présent ouvrage, des linguistes, des sémioticiens, des philosophes, des spécialistes des arts visuels et audiovisuels se sont penchés sur cette question, c’est qu’en réalité tout fait problème en elle. Car répondre à une telle question, cela consisterait d’abord à déterminer les conditions dans lesquelles elle se pose. Qu’appelle-t-on « nier » et qu’appelle-t- on « image » ? Et selon quel corpus d’images ? Peut-on donner une réponse unique à la diversité de ses domaines d’usage : les arts, les religions et les sciences, ainsi que de ses genres (portrait, nature morte, etc.) ? Les contributeurs du présent volume explorent différentes sortes de supports médiatiques et d’objets visuels : expériences picturales contemporaines, photographie, films, peinture chinoise, mais aussi peinture religieuse médiévale, pictographies esquimaudes de la fin du XIXe siècle ou hiéroglyphes égyptiens.

Une première partie, intitulée « L’énonciation en image », explore les relations entre la négation dans l’image et la théorie de l’énonciation comme celle-ci est revisitée par la sémiotique contemporaine. Une seconde, ayant pour titre « Du langage verbal aux images », s’attache à des comparaisons entre les sens de la négation dans différentes langues et grammaires et leurs cultures visuelles respectives. Les comparaisons inévita- bles avec d’autres lieux d’exercice de la négation — à savoir les langages formels et les langues verbales — et l’examen des transferts conceptuels non moins indispensables que ces com- paraisons suscitent mettent ainsi à l’épreuve d’une question le statut ontologique de l’image.

 

Avec les contributions de: Valérie Angenot, Sémir Badir, Jean-François Bordron, Marion Colas-Blaise, Ivan Darrault-Harris, Maria Giulia Dondero, Elisabetta Gigante, Jean-Marie Klinkenberg, Odile Le Guern, Gian Maria Tore, Bernard Vouilloux, Jean Winand.

http://www.lcdpu.fr/livre/?GCOI=27000100674910

http://www.presses.ulg.ac.be/jcms/c_17712/limage-peut-elle-nier

Parution: “Les plis du visuel. Réflexivité et énonciation dans l’image”, Dondero, Beyaert & Moutat (éds), Lambert Lucas, 2017. Préface de J.M. Klinkenberg

L’ambition de cet ouvrage est de développer en sémiotique visuelle une théorie et une méthodologie originairement for- mulées en linguistique, celles de l’énonciation. L’analyse énonciative permet de décrire les points de vue à partir des- quels l’image a été conçue et d’étudier les valeurs, les for- mes de vie ainsi que les idéologies offertes à l’observateur.

Les plis du visuel revient sur la théorie inaugurale d’Émile Benveniste, sur ses apports et ceux de l’histoire de l’art (Louis Marin, Meyer Schapiro, Victor Stoichita…) et de la sémiotique contemporaine en vue de restituer la trajec- toire théorique de la sémiotique visuelle et de dépasser la simple transposition dans l’image d’un appareil formel de l’énonciation validé en linguistique. Cet ouvrage se donne plus exactement pour objectif principal de constituer un organon de concepts inter-définis et d’instruments analyti- ques permettant de diversifier les différents types d’énon- ciation dans le cadre du langage visuel, à partir non seule- ment des constructions langagières de chaque image (type de perspective, rapports entre figure et fond, entre espaces englobant et englobé, entre forme et texture, etc.) mais aussi de leur appartenance à différents domaines socio-culturels (publicité, éducation, politique, etc.) et à différents médias (cinéma, art numérique, jeux vidéo, etc.).

Il s’articule en trois parties, « Énonciation et pratiques de l’audiovisuel », « Énonciation et perception. Cas de la peinture, de la photographie et du numérique », et « Énonciation et métalangage visuel », qui explorent trois points fondamentaux de la réflexion sémiotique contemporaine : la question de la transposabilité /transversalité de l’appareil formel de l’énonciation et de la spécificité de chaque pratique médiatique, la relation entre énonciation et perception et les propriétés métalinguistiques de l’énonciation.

Les différentes contributions proposent un parcours de sémiotique visuelle qui accompagne l’innovation technologique et médiatique à l’origine des nouvelles formes d’image, qui met l’accent sur la spécificité de l’énonciation dans les langages visuel et audiovisuel et qui impose une conceptualisation spécifique des contextes médiatiques.

 

Contributions de Jean-Marie Klinkenberg, Jacques Fontanille et Alberto Condé Adana, Claudio Paolucci, Gian Maria Tore, Marion Colas-Blaise, Anne Beyaert-Geslin, Odile Le Guern, Jean-François Bordron, Verónica Estay Stange, Fanny Barnabé, Vivien Lloveria, Maria Giulia Dondero, Audrey Moutat, Sylvie Périneau-Lorenzo, Pierluigi Basso Fossali.

 

http://www.lambert-lucas.com/les-plis-du-visuel-reflexivite-et

Conference of the International Society for Information Studies

The International Society for Information Studies is holding it International Summit 2017 in Gothenburg, Sweden, 12-16 June 2017:

DIGITALISATION FOR A SUSTAINABLE SOCIETY
Embodied, Embedded, Networked, Empowered through Information, Computation & Cognition!
Gothenburg, Sweden, 12-16 June 2017

Please follow the following link:
http://is4si-2017.org/

INTERNATIONAL CONFERENCE ARQUITECTONICS: MIND, LAND & SOCIETY

CALL FOR ABSTRACTS

INTERNATIONAL CONFERENCE ARQUITECTONICS: MIND, LAND & SOCIETY

www.arquitectonics.com

BARCELONA,  COAC- ETSAB, UPC : 31 May, 1 and 2 June 2017

*Remember the deadlineJanuary 15th 2017 for abstract submission. Abstracts -of one page DIN A4- must be submitted by email to newsletter.pa@upc.edu. We will evaluate the abstracts as soon as we get them.

Please, download the CALL FOR PAPERS (ENGLISH)

If you are interested in participate, please fill the registration form immediately as a provisional move: https://form.jotformeu.com/61952598115362

You can find the confirmed KEY SPEAKERS

3rd International Conference & Exhibition on Semiotics and Visual Communication 2017

3rd International Conference & Exhibition
on Semiotics and Visual Communication 2017
branded. the semiotics of branding – culture + context

3–5 November 2017

Cyprus University of Technology Lemesos, Cyprus

website at: http://icsvc-conference.com/

CALL FOR PAPERS: Branding and brand–design has achieved a reputation and status of almost mythical proportion over the past few decades. Emerging from its forerunner- corporate identity-to incorporate advertising, consumer lifestyles and attitudes; image- rights; market-research, customisation, global expansion, sound and semiotics, ‘the consumer-as-the-brand’-the word ‘branding’ currently appears bigger than its own umbrella definition. Habitually, in our contemporary societies of mass-consumption branding is associated primarily with marketing and commodities.

However, it immediately becomes apparent that what we call branding is an all pervasive social semiosis that arises from a widespread and multifaceted practice in the cultural field, rooted in the history of all human societies since time immemorial. From tribal markers such as totems, scarifications and tattoos, to emblems of power, language, fashion, architectural space, insignias of communal groups, heraldic devices, religious and political symbols, national flags and the like, a form of branding is at work that responds to the need to determine the presence and interaction of specific groups, persons or institutions through a shared code of meaning.
In the current context of global networks and mass communication, where we often talk of a boundless “ocean of information”, we are witnessing a proliferation of branding devices, mostly (but not exclusively) visual signs, which are indispensable both in the field of marketable goods and all manner of cultural domains, both conventional and unconventional, in order to delineate the units in the ceaseless flow of information that will enable us to navigate in it and make sense of it. Branding can be applied to a tiny local coffee-shop [consumer-led branding–the brand emerging from the lifestyles of its potential market audience–not imposed from ‘above’];to a football club’s global brand; political parties; a country, huge corporations; a pop star, a government agency, a charity; branding can be used to ameliorate a tarnished company’s image with a name change and a brand-change; consumers are living-brands, many young people enthusiastically identify themselves with their brand-choices and buy fully into brand values and signifiers – no longer standing ‘outside’ the mainstream culture [rebellion] but fully incorporated within it. Those that protest against the globally-homogenised culture do so often in choreographed protests that have been branded for maximum impact across media networks.

Do we identify more with brands than with race/creed/religion/ethnicity/nationality? Do ‘brand-values’ equate to ‘values’?
To what degree does branding exist as a set of floating signifiers in the global ‘image- repertoire’ above the surface of the real world [harsh realities hidden beneath]?

How much does it connect to people’s actual lives?
Can branding be escaped?
Is it ‘window-dressing’ for the dysfunctional machinery of turbo-capitalism?
How are designers, researchers, academics, consumers ethically positioned within it? Can it cultivate ideologies or help?

The 3RD International Conference on Semiotics and Visual Communication seeks to bring together researchers, scholars and practitioners who share a common interest in Semiotics and Visual Communication.
Proposals for individual papers, approximately 20 minutes long are invited, but are not limited, under one or more of the following main themes:

• Brand mythology systems, world views and sacred beliefs in brands • Sartorial Branding and Tribal Branding
• Branding for Political, Social and Cultural ideologies
• Faith branding and visual communication

• Language and branding
• Mythical and literary branding references in early advertising/visual communication • The evolution of branding in printed, radio, television, film, internet

and digital narratives
• Music and sound in the service of branding
• Branding and Typography, Graphic Design, Fashion, Textiles, Interior Design,

Jewelry, Product Design
• Branding through Architecture and Urban/Landscape design
• Branding the Individual (self-branding), branding the body in cosmetic and medical

practices, branding the suspect in modern surveillance regimes • Ethics and deontology of branding

KEYNOTE SPEAKERS: Kristian Bankov//Matthew Caley Hobson// Miltos Frangopoulos//Massimo Leone//

Isabel Marcos//Gregory Paschalidis

TO PROPOSE A PAPER, please submit no more than 500-word (excluding references) abstract by filling in the Submission Form at http://icsvc-conference.com/abstract- submission-2/

IMPORTANT DATES:

  1. Call for Papers 30th of November 2016
  2. Deadline for submission of Abstracts 31st of March 2017 (you will receive an

    acknowledgment by email)

  3. Notification of Acceptance 31st of May 2017
  4. Deadline for registration-authors 30th of June 2017
  5. Deadline for registration-participants 13th of October 2017

REGISTRATION, Fees: €100 //Active Cyprus Semiotic Association Members and Students: Free

EXHIBITION: The conference is hosting a Poster exhibition with the theme ‘explosion[s]: the global logo’.
Curated by Angelos Panayides, a group of 21 designers and illustrators are invited to participate, interpret and come up with a ‘brand-logo’ for the explosion [as the predominant ‘logo’ of the 21st Century] and place it on an A1 poster.