Göran Sonesson

The International Association of Visual Semiotics is saddened to announce the death of its President Göran Sonesson, which occurred on the night of Friday, March 17, 2023.

Our thoughts and condolences to his wife Ana and her family.


La asociación internacional de semiótica visual se entristece de anunciar el fallecimiento de su presidente Göran Sonesson, ocurrido la noche del viernes 17 de marzo 2023.

Nuestros pensamientos y condolencias a su esposa Ana y su familia.


L’Association Internationale de Sémiotique Visuelle est attristée d’annoncer le décès de son Président Göran Sonesson, survenu dans la nuit du vendredi 17 mars 2023.

Nos pensées et nos condoléances à sa femme Ana et sa famille.


Nuestro colega Jean-Marie Klinkenberg dedica estas primeras palabras.

Notre collègue Jean-Marie Klinkenberg dédie ces premiers mots.

Our colleague Jean-Marie Klinkenberg dedicates the following words.

It is with deep emotion that I have just learned of the loss of my friend Göran Sonesson.

Con gran emoción, acabo de conocer el fallecimiento de mi amigo Göran Sonesson.

Je viens avec beaucoup d’émotion d’apprendre le décès de mon ami Göran Sonesson.

Desde 2015, Göran era presidente de la Asociación Internacional de Semiótica Visual (IAVS), pero fue uno de sus principales responsables desde su creación en 1989. Sobre todo, es uno de los que más ha hecho avanzar nuestro conocimiento del lenguaje de las imágenes, en particular con su libro “Pictorial concepts” (1989). Hemos colaborado mucho en este ámbito (hasta el punto de que es una de las pocas personas que han sido consideradas “miembro correspondiente” del Groupe µ) y en el marco de la AISV. Como Presidente de la Asociación en cuatro ocasiones, siempre pude contar con su colaboración franca y crítica. ¡Adiós Göran!

Göran was since 2015 president of the International Association for Visual Semiotics, but he was one of its main animators since its creation, in 1989. Above all, he was one of those who most advanced our knowledge of the language of images, notably with his book “Pictorial concepts” (1989). We have cooperated a lot in this field (to such a point that he is one of the few people to have been considered a “corresponding member” of the Groupe µ) and in the context of the IAVS. As four times President of the Association, I have always benefited from his frank and critical collaboration. Rest in peace, Göran !

Göran était depuis 2015 président de l’Association internationale de sémiotique visuelle (AISV-IAVS), mais il en était un des principaux animateur depuis sa création, en 1989. Et surtout, il est un de ceux qui ont le plus fait progresser notre connaissance du langage de l’image, notamment avec son livre « Pictorial concepts » (1989). Nous avons beaucoup collaboré sur ce terrain (au point qu’il est une des rares personnes à avoir été considérées comme un « membre correspondant » du Groupe µ) et dans le cadre de l’AISV. Président à quatre reprises de l’Association, j’ai toujours pu compter sur sa collaboration, franche et critique. Adieu Göran !


Mots de notre collègue Michel Costantini, co-fondateur avec Göran Sonesson de l’AISV en 1989 :

C’était un temps où la sémiotique visuelle, malgré quelques grands noms, vivait dans une certaine confidentialité, sans lien, surtout, entre les îlots de recherche. A Barcelone, lors du congrès de l’AIS, fin mars 1989, je m’enhardissais à distribuer des formulaires d’abonnement au Bulletin EIDOS, imprimé à l’Université François-Rabelais de Tours où le groupe du même nom proclamait son intention “d’informer les chercheurs du monde entier sur l’évolution des images et de leur analyse”. Vinrent aussitôt me voir deux collègues qui avaient déjà bien réfléchi à la question et en ressentaient l’urgence, l’une québécoise – Fernande Saint-Martin –, l’autre suédois : c’est ainsi que je fis connaissance avec Göran Sonesson. S’ensuivit une longue aventure, celle de l’Association de sémiologie de l’image (de son nom initial), et nous connûmes plusieurs décennies de collaboration heureuse – au cours desquelles je pus apprécier la ténacité bienvenue de l’organisateur, les singulières qualités du chercheur, la fidélité de l’ami. Aussi bien l’émotion a été grande d’apprendre ce décès pour moi inattendu : la tristesse profonde perdure, et perdurera. Adieu, cher Göran.


The funeral ceremony took place on 19 April at 11.00 (Swedish time) at St Gertrud chapel in Malmö. (Photo by Gunnar Sandin)

CfP: Conceptualising, Modelling and Imagining the Future in and Through Semiotics

Call for papers for the special issue of Hortus Semioticus 

As argued by the Dutch sociologist Frederik L. Polak (1972), a society with no positive images of the future indicated a society in decline. Although the context of Polak’s work focused on the mid-twentieth century as being unique in largely possessing negative images of the future (Hicks 2004), in the context of globalisation and rapid technological development, the relevance of exploring, questioning, and envisioning diverse futures cannot be overstated. 

What, furthermore, is the link between past, present, and future(s)? This ubiquitous question is not new to semiotics, but still has the potential to make us rethink its development as a discipline born ‘ahead’ of its own epoch. What is more, it makes us envision a semiotics-driven Anthropocene where sciences and humanities could ethically go hand in hand. In the words of John Deely, “we need to have an awareness of the trajectory of semiotic development […] against the backdrop of philosophical modernity” (2010: 75). 

As a prelude to the 2023 Tartu Summer School of Semiotics, this special issue of Hortus Semioticus aims to resume the dialogue between different branches of semiotics as a community that explores change in a diversity of ways and perspectives. Accordingly, we invite participation from bachelor, master, and Ph.D. students to submit their contributions on the various ways humans and other animals make sense of the future(s). The upcoming special issue of Hortus Semioticus focuses on of the following themes: 

  1. Speculative futures: modelling the future 
  2. The future of semiotics as a discipline  
  3. The structures of futureisms: how “the future” is conceptualised in various discourses 

The angles or topics for exploring these questions may include: 

  • The changing meanings of intersubjective bonds (e.g., family, romance, friendship, pets) 
  • The future(s) of consumption and waste 
  • Possible future(s) of shared and hybrid environments 
  • Future perspectives for human-alloanimal communication in changing environments 
  • Semiotic analysis of futuristic aesthetics  
  • Meaning-making and narratives of futures in times of crises (e.g., conflicts, pandemics, revolutions) 
  • The future of subfields of semiotics  
  • Exploring new concepts and visions in semiotics (e.g., semioethics, semiocide) 
  • New tools and methods in/for semiotics 
  • Stability, statics, sameness: retaining stability in times of change and uncertainty 
  • Doctrine of recollection: how has the future been constituted in philosophy? 
  • Creating nostalgia: reflecting on the past and/or present 
  • Comparisons of biosemiotic memory structures 
  • The functional side(s) of biosemiotic anticipation 
  • Premediation as a form of modeling the future and anticipation as a model-based activity 
  • Cultural explosion and the creation of future(s) 

About papers and formats:  

Please submit your article by the 5th of March, 2023 to hortus.semioticus@semiootika.ee. When composing your articles, please follow the guidelines for authors. The papers can be written in English or Estonian. For any additional questions, problems, concerns, please write to the email addresses above.

References: 

Deely, John 2010. Realism and Epistemology. In: Cobley, Paul (Ed.). The Routledge Companion to Semiotics. USA and Canada: Routledge. 

Hicks, David. 2004. Teaching for tomorrow: how can futures studies contribute to peace education? Journal of Peace Education 1(2): 165-178.  

Polak, Fred. 1972. The Image of the Future. San Francisco, CA, Jossey-Bass/Elsevier.

New issue of Punctum-International Journal of Semiotics

Dear colleagues,

You can find at https://punctum.gr/, Volume 8, Issue 1 of 
Punctum-International Journal of Semiotics devoted to ”Semiotic 
Approaches to Big Data Visualization” and edited by Maria Giulia 
Dondero, Pierluigi Basso Fossali, Lia Yoka.

Best wishes
Evangelos Kourdis

Aristotle University of Thessaloniki
School of French Language and Literature, 
https://www.frl.auth.gr/index.php/en/
AUTH SemioLab, http://semiolab.eu/index.php/en/

Call for Papers revue Visible n. 12 – When is There Art? An investigation into the New “Ways of Making” Worlds

Bonjour,

j’ai le plaisir de vous faire parvenir l’appel à contributions de la revue Visible pour le numéro 12, un dossier intitulé Quand y-a-t-il art ? Une enquête sur les nouvelles manières de faire les mondes,

Une enquête sur les nouvelles manières de faire les mondes, coordonné par Anne Beyaert-Geslin, Maria Giulia Dondero et Tiziana Migliore.

Les résumés (en français ou en anglais) doivent être adressés avant le 31 mars 2023.

Dear all,

please find attached the call for papers of the journal  Visible for the issue 12, When is Art? An Investigation into the New Ways of Making Worlds, edited by Anne Beyaert-Geslin, Maria Giulia Dondero and Tiziana Migliore.

The deadline for the submission of the abstracts is 31 March 2023.

13th International Symposium on Iconicity in Language and Literature

The 13th International Symposium on Iconicity in Language and Literature 31 May-2 June 2022 at the Sorbonne University, Paris

Extended Call for Papers: Deadline 31 December 2021
Conference website: https://ill13.sciencesconf.org/

We invite the submission of abstracts to the 13th Biennial International Symposium on Iconicity in Language and Literature initiated by the Iconicity Research Project, with the first symposium held in Zurich 1997, see http://www.iconicity.ch/.
The topic of iconicity – resemblance between form and meaning – continues to be highly relevant for the study of language (in both spoken and signed modalities) and literature, but also for other semiotic systems and media involving gesture, depiction and music, and for interdisciplinary fields such as cognitive science and cognitive semiotics. At the theoretical level, the understanding of the concept of iconicity supposes a good understanding of the notions of resemblance or analogy. The theme of the 13th Symposium is therefore “Iconicity and analogy”. 

Keynote speakers: Claudine Tiercelin (Paris), Jean-Marie Klinkenberg (Liège), Jamin Pelkey (Toronto), Michele Prandi (Genoa)

Previous symposia have concentrated on iconicity as a driving force in language (both spoken and signed) on all grammatical levels, as well as in language change, language acquisition, and language processing. They have also addressed iconicity in language use across a range of media (from print to performance), incorporating the uses of iconic images, diagrams and metaphors at different levels of abstraction and in all varieties of text and discourse (literary texts, historical texts, political texts, advertising, language and music, word and image, etc.). These possibilities remain open for the 2022 symposium, and we welcome abstracts to topics such as (but not limited to), the following:

* Iconicity in the speech signal (“sound symbolism”, “ideophones”)
* Iconicity in grammar and text
* Iconicity in literature

* Iconicity in philosophy
* Iconicity in signed languages
* Iconicity in gestures
* Iconicity in pictures and other visual media
* Iconicity in music
* Iconicity in intermediality
* Iconicity in narration
* Iconicity in imagination (“mental imagery”)
* Iconicity in metaphors within and across semiotic systems
* Iconicity across sensory modalities (“multimodality” and “cross-modality”)
* Iconicity in evolution
* Iconicity in child development
 

Given the wide scope of the topic, accepted presentations need to be made accessible for an interdisciplinary audience.  The symposium will be held in French and in English.

Abstract submission: We invite abstracts in English or in French (450 words maximum, excluding references) of unpublished work for oral presentations, posters, and theme sessions. 
* Oral papers: 30 minutes + 10 minutes discussion, in two or three parallel sessions. (Deadline: 29 October 2021)  
* Posters: there will be a 2-hour poster session for up to 30 presentations (Deadline: 29 October 2021).  
Abstracts are to be submitted through Easychair (the link will be provided at the website). Each abstract will be reviewed by at least two reviewers from an international Scientific Committee of experts in the respective field. The symposium will be hosted by the “UFR  Langue française” at Sorbonne University (Paris). 

A selected number of essays will be published in the Iconicity in Language and Literature (ILL) series published by John Benjamins.

Local Organizing Committee
Philippe Monneret
Mathieu Avanzi
Anouch Bourmayan
Marco Fasciolo 
Antoine Gautier 
Gaël Lejeune

Permanent Organizing Committee
Prof Dr Olga Fischer        
Prof Dr Christina Ljungberg

New Issue and new Call for papers of Punctum-International Journal of Semiotics

Dear colleagues,

I hope you are doing well.

We are pleased to announce for AISV NEWS the publication of Volume 7, 
Issue 1  (2021) of Punctum-International Journal of Semiotics, the 
online, open-access journal of the Hellenic Semiotic Society. This 
issue is devoted to “Semiotics of Contagion: Models and Media in a 
Synergistic Epidemic” edited by: Gary Genosko. The articles, as well 
as the whole of the issue, can be accessed/downloaded at the journal’s 
website: https://punctum.gr/

Please find also attached for AISV NEWS the new call for papers for 
Volume 8, Issue 1 of Punctum-International Journal of Semiotics, 
devoted to ”Semiotic Approaches to Big Data Visualization”, edited 
by Maria Giulia Dondero, Pierluigi Basso Fossali, and Lia Yoka.

Thank you in advance.

Best wishes
Evangelos Kourdis



Ευάγγελος Κουρδής
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, https://www.frl.auth.gr/index.php/el/
Εργαστήριο Σημειωτικής ΑΠΘ, http://semiolab.eu/index.php/gr/
Γραφείο 1Α, Νέα Πτέρυγα Φιλοσοφικής Σχολής, 541 24 Θεσσαλονίκη
Τηλ: 2310997514, Φαξ: 2310997529

Evangelos Kourdis
Aristotle University of Thessaloniki
School of French Language and Literature, 
https://www.frl.auth.gr/index.php/en/
AUTH SemioLab, http://semiolab.eu/index.php/en/
Office 1A, New Wing of the Faculty of Philosophy, GR-54124 Thessaloniki
Tel: (+30)2310997514, Fax: (+30)2310997529

15th World Congress of Semiotics

15th World Congress of Semiotics / IASS – AIS
August 30 – September 3, 2022  –  Thessaloniki, Greece

Semiotics in the Lifeworld

The 15th World Congress of Semiotics aims to foreground semiotics as 
the socially engaged, critical investigation of the sign- and 
meaning-making processes forming the core of human worldmaking. 
Semiotic investigation is grounded in the historical lifeworld, in 
concrete timescapes and semioscapes, in the dense and dynamic weave of 
semiotic practices that structure human experience and communicative 
(inter)action by constantly (re)articulating the perceptual and the 
conceptual, the discursive and the performative, the ethical and the 
aesthetic, the ideological and the figurative, the material and the 
immaterial, the human and the non-human, the natural and the man-made.

https://www.semioticsworld.com

Invitation sent by :

Evangelos Kourdis
Aristotle University of Thessaloniki
School of French Language and Literature, http://www.frl.auth.gr/index.php/en/
AUTH SemioLab, http://semiolab.eu/index.php/en/
Office 1A, New Wing of the Faculty of Philosophy, GR-54124 Thessaloniki

La sémiotique visuelle et ses écritures

Atelier de sémiotique du MICA (2020-2021)

La sémiotique visuelle n’a cessé d’interroger son appellation afin de stabiliser son épistémologie et ses méthodes. Est-il plus pertinent d’évoquer une sémiotique visuelle en s’appuyant sur la modalité vers laquelle convergent toutes les informations sensibles (mais il faudrait alors envisager une sémiotique auditive, gustative, olfactive…) ou une sémiotique de l’image (mais qu’est-ce qu’une image ? est-elle seulement matérielle ou également mentale ? relève-t-elle seulement de l’expérience ou également de l’existence ?) ? Elle a cherché le niveau de pertinence le plus adéquat, qui peut être
le genre (une sémiotique du paysage, du portrait [Beyaert-Geslin 2017], etc), le support ou médium avec une focalisation particulière sur la photographie (Barthes 1980 ; Floch 1986 ; Schaeffer 1987 : Basso Fossali et Dondero 2011), le statut (image artistique, religieuse, scientifique, etc). Cette catégorisation n’exclut pas l’intégration de l’image à des domaines qui la confrontent à d’autres objets (la sculpture ou l’installation pour la sémiotique de l’art) ou l’offrent à des discours syncrétiques (la publicité, par exemple). Récemment, elle a été abordée sous l’angle du geste énonciatif et rapportée au numérique (Basso Fossali, Colas-Blaise, Dondero et Monticelli 2017).

L’atelier se consacre cette année à la sémiotique visuelle et propose de questionner ces
catégorisations et découpages disciplinaires pour évaluer leur pertinence. Il met plus particulièrement en avant la notion d’écriture partagée par les discours verbal et plastique. L’écriture qui renvoie à la ligne (Ingold 2011), à la trace (Galinon-Mélénec 2015 et 2017) et à l’empreinte (Fontanille 2006) est plus exactement une empreinte directe (Schaefer 1987) au sens où elle implique le corps lui-même. A la différence du geste qui se rattache évasivement au corps et souligne sa spatialisation, l’écriture
renvoie essentiellement à la main qui, en assumant l’expression de soi, s’exprime et s’expose. Porter l’attention sur l’écriture manuelle (la formule est presque pléonastique) et non lumineuse ou numérique suppose de solliciter diverses disciplines à côté de la sémiotique telles que les sciences de l’information et de la communication, la linguistique et l’anthropologie, mais aussi les écrits des plasticiens (Dubuffet 1973 ; Matisse 1972, par exemple) et des artistes (Boulez 1989) qui “racontent” la pratique “de l’intérieur”.

En nous autorisant à faire le lien entre les écritures de l’art pariétal et les graffitis d’aujourd’hui qui sont, les unes comme les autres, des expressions de soi, cet éloge de la main assume la contemporanéité définie par Agamben (2008 : 11) comme une « singulière relation avec son propre temps, auquel on adhère tout en prenant ses distances ». L’atelier de sémiotique veut ainsi observer les images à nouveaux frais, “rebattre les cartes” épistémologiques de la sémiotique visuelle et poser, par ce premier échange, les bases du programme Graffcity, appropriations urbaines imagées financé par la Région Nouvelle-Aquitaine et soutenu par la Maison des sciences de l’homme d’Aquitaine, qui a débuté en 2020.

22 janvier

Anne Beyaert-Geslin, Université Bordeaux Montaigne, Introduction

Tiziana Migliore, Universitas Mercatorum, Rome : « Figures de la rature ».

Gian Maria Tore, Université du Luxembourg : « Pourquoi, pour connaître un film, on passe
par l’écriture : gestes et “raison graphique” de l’analyse filmique ».

Céline Cholet, CNAM (laboratoire Dicen-Idf) – Université Bordeaux Montaigne : « “Belles de
bitume”, regard sur des plantes ignorées — Suite ».

12 février

Marion Colas-Blaise, Université du Luxembourg : « Cy Twombly, ou comment “écrire” le
dessin et la peinture ».

Annick Monseigne, Université Bordeaux Montaigne : « Le pouvoir divinatoire du
cartographe ».

26 mars

Atelier dédié au programme Adoeno de la Région Nouvelle-Aquitaine, coordonné par Audrey Moutat

Stéphanie Marchand-Marion, Institut du vin et de la vigne de Bordeaux, et Audrey Moutat, université de Limoges : « Profils organoleptiques des vins naturels. Discours croisés de l’analyse sensorielle et de la sémiotique ».

Vivien Lloveria, Université de Limoges : « Analyse sémiotique du discours sur les vins
naturels ».

16 avril

Maria Giulia Dondero, FNRS-Université de Liège : « De l’image comme texte à l’image comme écriture : les forces à l’œuvre ».

Emmanuel Souchier, Celsa. Paris-Sorbonne : « Le numérique comme écriture : éléments
théoriques d’une sémio-anthropologie ».

14 mai

Francesca Polacci, Université de Sienne : « Dispositifs verbo-visuels dans l’art : quelques
remarques sur écriture et énonciation ».

Odile Leguern, Université Lumière-Lyon 2 : « L’apprentissage de l’écriture cursive à l’heure des claviers, pour un nouvel éloge de la main ».

Julien Thiburce, CNRS – LabEx ASLAN / UMR 5191 ICAR : « Les graffitis au-delà des images. Pratiques urbaines débordantes et inscription du soi dans la ville ».

Paolo Fabbri (1939-2020)

Paolo Fabbri (1939-2020)

Que Paolo Fabbri « soit mort » est un oxymore pour tous ceux qui le connaissent. Fabbri était la vitalité en personne, le sémiologue qui a le mieux su disséminer et répandre partout l’idée de la sémiotique comme « enseignement » : de saisir des signes, les lire et les transmettre, à Bologne, Urbino, Palerme, Venise, Sienne aussi bien qu’à Paris, Madrid, Bogotá, Buenos Aires, Los Angeles, Moscow. Au-delà des frontières disciplinaires, invité par des linguistes, des sociologues, des anthropologues, des philosophes, des historiens de l’art, des chercheurs de sciences « dures », Fabbri a été à tel point un « homme de parole », par rapport à la sémiotique comme projet de vie interpersonnel et transgénérationnel, qu’après l’avoir écouté à propos d’un poème, d’une photographie, d’un film, d’un tableau…, on arrivait toujours à dire : « Mais comment n’y avais-je pas pensé avant ? » Ainsi ses remarques s’implantaient ailleurs.

Président de l’AISV du 1998 au 2001 et président du DAMS de Bologne, Fabbri a parlé et écrit sur le texte artistique et le visible avec une perspicacité surprenante, dont témoigne aussi son dernier livre Vedere ad arte. Iconico e icastico (Mimesis 2020). Il a supervisé le IXe Congrès international, Rhétorique du Visible, Stratégies de l’Image entre Signification et Communication (Venise, Iuav), et dans le cadre du Centre International de Sciences Sémiotiques de Urbino Umberto Eco (CiSS, Université d’Urbino), fondé par lui et Pino Paioni, il a supervisé le IVe Congrès Régional, Re-médiation Figuratif et plastique sous l’éclairage technologique, en apportant des contributions novatrices à la réflexion collective.

Fabbri disait que la mort est l’arrêt momentané d’un projet que d’autres reprennent ensuite pour le faire avancer. Ce qu’il a fait dans le cas de son maître Algirdas Julien Greimas. Ses nombreux élèves vont faire la même chose pour lui.

Tiziana Migliore, pour le compte de l’AISV

To say that Paolo Fabbri “is dead” sounds like an oxymoron for all those who knew him. Fabbri was vitality itself. A semiotician who was able to disseminate and spread everywhere the idea of semiotics as “insegnamento”: to grasp signification processes, to read and transmit them, in Bologna, Urbino, Palermo, Venice, Siena as well as in Paris, Madrid, Bogotá, Buenos Aires, Los Angeles, Moscow. His remarks impressed people, also from outside of his specific field. Beyond disciplinary boundaries, Fabbri, invited by linguists, sociologists, anthropologists, philosophers, art historians, “hard” science researchers, was so much a “man of his word” about semiotics considered as a project of interpersonal and transgenerational life, that after having listened to him describing a poem, a photo, a film, a painting…, we were always lead to say: “Why didn’t I think about it before?”

President of AISV from 1998 to 2001 and President of DAMS in Bologna, Fabbri spoke and wrote about artistic texts and the visible with surprising insight, as his latest book, Vedere ad arte. Iconico e icastico (Mimesis 2020) shows. He supervised the IXth International Congress, Rhetoric of the Visible. Strategies of the Image between Signification and Communication (Venice, Iuav). Within the framework of the International Centre for Semiotic Sciences Umberto Eco (CiSS, University of Urbino), i.e. the historical Centre founded by him and Pino Paioni, he supervised the 4th Regional Congress, Re-mediation. Figurative and Plastic Levels under Technological Assumptions, giving innovative contributions to the collective investigation.

Fabbri said that death is the temporary halt of a project that others will take up and move forward. He did so in the case of his master Algirdas Julien Greimas. His numerous students will do the same in his case.

Tiziana Migliore, on the part of IAVS

Publication of Volume 4, Issue 2 of Punctum-International Journal of Semiotics

Dear colleagues,

We are pleased to announce the publication of Volume 4, Issue 2 of
Punctum-International Journal of Semiotics, the online, open access
journal of the Hellenic Semiotic Society. The articles as well as the
whole of the issue, which is devoted to the ‘Semiotics of Selfies’,
can be accessed/downloaded at the website: http://punctum.gr/

The Executive Committee of the Hellenic Semiotic Society